El cert és que em
van agafar totalment per sorpresa, havia sentit que estaven gravant un nou disc
però tenint en compte que feia poc que havien tret el Lamparetes (tot just un any i mig) no m’esperava
que el tinguessin enllestit tan aviat, ja que els mallorquins mai han destacat
per anar ràpid entre disc i disc.
I de sobte,
trenta-tres mil enllaços de Facebook anunciant-ho, notícies en diaris i remor
de fons comentant el mateix: Antònia Font
ha tret nou disc, Vostè
és aquí, i aquest té ni més ni menys que 40 cançons.
Quan vaig veure
això vaig pensar: no pot ser, s’han equivocat. Però al veure que tothom
coincidia en el mateix llavors el pensament va ser: Mare de Déu...
Mai m’han agradat
gaire els discos llargs i darrerament, cada cop em fan més mandra (algun dia
espero escolta seguit el The Seer dels Swans a veure si és l’obra mestra que els medis
han encumbrat i que jo, com és usual, no entenc...).
A més 40 cançons en
69 (bonic número) minuts, surt una mitjana de menys de 2 minuts per cançó. Una
mica de poreta si que tenia, sí, al pitjar el Play del reproductor.
I comença bé, amb Sol de Taronges però de sobte, quan estic gaudint
amb ella s’acaba de cop. Aquesta abrupta manera d’acabar em fa arrugar el nas,
encara que després enllaça amb Per jo i tots els
ciclistes i Sa Casa des Carboner
i, ostres, doncs fan bona pinta aquestes cançons. A veure si la meva idea
preconcebuda de “cenizo total” és errònia.
Però.... van passant
les cançons i em comença a ser difícil trobar res que m’agradi, cançons tot
just esbossades, molta sensació de precipitació i una falta de maduresa en els
temes alarmant. Entre mig alguns apunts interessants com A cada ma una Maleta, Punyeta Món o Quinze
Quaranta i, especialment, Leyenda
Negra (que per cert, és una versió) i Abraçades
Ses Pastilles. Miro el lector, Track 20, i partir d’aquí entrem en
un inmens forat negre de vulgaritat, cançons sobreres i el que és pitjor per un
grup com el mallorquí, una sensació d’avorriment aclaparadora. De fet de la 2ª
meitat del disc només trobo una cançó destacable, Ballarines
de Ballet.
Cal anomenar les
més dolentes al meu parer? Sí cal, clar que sí; S’alegria
des conill, Per què vaig venir, Goril.les vestits, Off with his head, Neutrins,
Cartes de Ramiro, Polaris... gairebé totes en la 2ª meitat del disc
i algunes d’elles arriban a límits de falta d’autoexigència gairebé
vergonyosos.
Alguna publicació
ha encumbrat aquest disc i potser m’equivoco i el temps farà que sigui una petita obra mestra, encara que no
ho crec pas. La sensació de precipitació i de que les cançons no estan acabades
és contínua al llarg de tot el CD. El seu destí natural és quedar arraconat i
cada cop que es pensi en ell el mecanisme d’autodefensa sigui: uff quina mandra
escoltar-lo!!!.
Tinc la impressió
de que la finalitat era ficar-hi 40 cançons com fos i això ho han aconseguit.
El millor del disc
que en Pau Debón segueix cantant meravellosament i que els illencs han
demostrat que s’atreveixen amb tot.
Que per què sóc tan
dur amb aquest disc? Per què Antònia Font
han demostrat que saben fer cançons curtes meravelloses (Armando Rampas, Me
sobren paraules, Jo robot) i les de Vostè és Aquí estan
a anys llum de les anomenades.
Després de donar-hi
tombs, crec que he tret l’entrellat del disc. Aquest va néixer en una nit de
disbauxa entre diferents efluvis alcohòlics:
Pau: Joan
Miquel, Joan Miquel tu què ets tan gran.
Joan Miquel: Au,
ja s’està ficant amb mi l’alot.
Pau: No, no, fem
una aposta. Si tu ets capaç de fer 40 cançons en un disc jo les memoritzo i les
canto.
Joan Miquel:
Val, jo les faig però tu hauràs de cantar en 4 idiomes diferents i qualsevol
cosa que em passi pel cap.
Pau: Això darrer
no serà tan diferent de qualsevol disc anterior...
No hay comentarios:
Publicar un comentario